Høyhastighetsbanen – sporplan mellom Ski og Halden utarbeidet

1. november 2022

Høyhastighetsbane Ski-Halden

Næringsforeninger i Indre Østfold og Follo har jobbet med en rapport for å utvikle en realistisk høyhastighets jernbanetrase mellom Ski og Halden. Gøteborgfirmaet Tann Infrateknikk AB har produsert sporutredningen. Rundt 80 km foreslås bygget helt nytt. Det gir en 33 km. kortere jernbane mellom Ski og Halden, målt mot InterCity. Reisetiden Oslo-Halden/Sarpsborg blir 37 min for regionaltog, og Oslo-Gøteborg for direkte tog blir på en time, mot reisetid på 3:45 med dagens togtilbud. Du finner rapporten med foreløpig sporplan fra Grensekomiteen Värmland- Østfold her.

Miljøpartiet Indre Østfold ønsker tiltaket med en høyhastighetsbanen velkommen. Den vil gi et reelt alternativ til flytrafikken til europeiske land med 3 timer til København, 5 timer til Hamburg. Det vil gi næringslivet i regionen et løft  med gode muligheter for vekts og utvikling. Men vi vil jobbe for at den nye høyhastighetsbanen blir bygd med mest mulig miljøriktige metoder, valg av utslippsfrie anleggsmaskiner, bruk ressursvennlige materialer og co2 redusert betong, og minst mulig bruk av dyrkbar mark.

Rapporten kan lastes ned her: HSR ØSTFOLD V5.pdf