Vi har besøkt den grønne bedriften Sunlit Sea

Tirsdag ettermiddag var Benedicte Lund og Svein Syversen på besøk hos Sunlit Sea i Askim, som produserer fornybar energi fra flytende solcellepanel.

6. september 2023

– Det er veldig spennende å høre hvordan vi som politikere kan legge til rette for fremtidens næringsliv her i Østfold, sier Lund. Benedicte er Miljøpartiet de Grønnes førstekandidat til fylkesvalget i Østfold.

– Når vi ser på hvilke energiformer vi skal velge til å erstatte oljen, kommer det ofte opp som en problemstilling at produksjonen går ut over naturverdier, som med vindmøller. Om vi kan få til dette uten å forstyrre livet i havet, har vi svært mye areal tilgjengelig globalt. Det kan bidra til at vi skjermer flere naturområder på land.

Politikerne fra MDG fikk en omvisning på fabrikken og snakket med CEO Per Lindberg. Bedriften ansetter nå kun lokale folk, som øker sysselsettingen i et fylke som har større arbeidsledighet enn resten av landet.

– Det er kjempeflott at de har valgt å legge produksjonen sin hit til Askim, sier Svein Syversen. Han er førstekandidat for Indre Østfold MDG.

– Indre Østfold har mange bedrifter vi kan være stolte av. Sunlit Sea har nå blitt en av dem, sier Syversen.

Svein var før bedriftsbesøket bekymret for om solcellepanelet skulle settes ut i små tjern og vassdrag i Østfold. CEO Lindberg kunne berolige Syversen med at solcellene er produsert for større skala og primært for eksport.

– Det er svært gledelig å høre at en bedrift kan skape overskudd på å eksportere et så grønt produkt. Samtidig håper jeg dette også kan bli en løsning for mer lokal energiproduksjon her i Norge, fordi det øker forsyningssikkerheten og gir folk billigere energi, sier Lund.